به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، سخنرانی علمی با موضوع "تحلیل وضعیت ذخایر آبزی و ضرورت بازسازی ذخایر در استان هرمزگان" توسط دکتر علی سالارپوری عضو هیات علمی پژوهشکده طی روزهای 13، 14 و 15 اسفند ماه در راستای برنامه روز مزرعه و جهت آشنایی هرچه بیشتر صیادان و دست اندارکاران امور شیلاتی در شهرهای میناب، کوهستک و جاسک برگزار شد.
دکتر سالارپوری گفت: در سال‌های اخیر ذخایر آبزیان دریایی در خلیج‌فارس و دریای عمان تحت فشار مضاعف قرارگرفته‌اند. صید غیرمجاز و دسترسی آزاد به منابع آبزیان، آلودگی‌های زیست‌محیطی دریا و اثرات تغییر اقلیم بر اکوسیستم‌های دریایی، قدرت احیاء ذخایر را به‌شدت کاهش داده است. پی‌آمد فشار به ذخایر آبزیان، کاهش قدرت زادآوری و اختلال در بازسازی ذخایر آبزیان است.
ایشان گفتند: مطالعات نشان می‌دهد که حدود 63% ذخایر ماهیان دنیا نیاز به بازسازی دارند، اما فقط 1% آن‌ها مورد بازسازی قرار می‌گیرند. از دست رفتن توان طبیعی اکوسیستم دریا و زیستگاه‌های حیاتی برای ماهیان در اثر دخالت‌های انسانی، ورود آلاینده‌ها، فعالیت‌های صنعتی و ... از دلایل توجیهی بازسازی ذخایر آبزیان محسوب می‌شوند که در مقایسه با تأثیرات فشار صید، از توان تخریبی بالاتر و ماندگاری طولانی‌تری برخوردارند و در برخی موارد نیز غیرقابل‌بازگشت می‌باشند. افزایش تلاش صیادی غیرمجاز، محدود به افزایش تعداد شناورها نمی‌باشد، بلکه افزایش قدرت موتور، افزایش اندازه بدنه و ظرفیت شناور، افزایش اندازه تورهای صیادی و کاهش اندازه چشمه تورها و ... ابعاد دیگری از افزایش تلاش صیادی محسوب می‌شوند.
وی اظهار داشت، ادامه روند فعلی بهره‌برداری از آبزیان، تخریب زیستگاه‌ها و آلودگی دریا، منجر به تهی شدن دریا از ذخایر با ارزش تجاری خواهد شد و معیشت جامعه صیادی، اشتغال مولد و امنیت غذایی جامعه به خطر خواهد افتاد. از سوی دیگر از دست رفتن شغل مولد و پایدار ماهیگیری را بدنبال خواهد داشت، که پیامد آن افزایش بیکاری و نا امنی در جامعه خواهد بود. از این رو تامین پایداری و پویایی ذخایر آبزیان، ضامن معیشت و اشتغال پایدار خواهد بود و از سوی دیگر به ثبات اجتماعی-اقتصادی جامعه بهره بردار کمک می کند. در صورتی که ذخایر کاهش یابند، علاوه بر تهدید جدی امنیت غذایی و تامین پروتئین دریایی، ممکن است سلامت جامعه در معرض خطر قرار گیرد.
سالارپوری در بخش دیگری از صحبت های خودگفتند،  امروزه بسیاری از ذخایر گونه های آبزیان تجاری در استان هرمزگان در وضعیت بهره برداری حداکثری و یا در وضعیت صید بی رویه قرار دارند و برخی دیگر از ذخایر نیز به شدت کاهش یافته اند، بطوری که نگرانی جدی برای احیای آنها وجود دارد.  
آقای سالارپوری اثرات صید غیر مجاز را اختلال در مدیریت صید و ذخایر آبزی، کاهش پایداری و پویایی ذخایر آبزی، تضعیف ماهیگیری مسئولانه، تهدید تنوع زیستی و امنیت غذایی ، تضعیف اشتغال و معیشت پایدار ماهیگیران مجاز بیان کردند. در ادامه ایشان فصل تخم ریزی آبزیان هرمزگان، ممنوعیت های صید هرمزگان، گونه های تجاری در معرض فشار صید، افت شبکه غذایی در اثر فعالیت بی رویه ماهیگیری، اهمیت مدیریت و حفاظت از زیستگاه های ساحلی، چرخه زندگی میگو، ماهیگیری مسئولانه، اثرات ورود آلودگی ها به دریا بر آبزیان از جمله  تهدید سلامت انسان، تهدید برای نسل آبزیان، از بین رفتن زیستگاه های دریایی، اختلال در زنجیره غذایی دریا و تهدید اشتغال و معیشت صیادان، ضرورت احیا و بازسازی ذخایر آبزیان و راه های کمک به بازسازی ذخایر را توضیح دادند.