به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، نشست علمی– تخصصی با موضوع "چشم انداز تولید و فرآوری میگو در ایران و توسعه تجارت آن در جهان" با شرکت جمع کثیری از متخصصین، پژوهشگران، صاحب نظران، دانشجویان و علاقمندان به صنعت تولید میگو و فرآورده های دریایی روز دوشنبه بیست و پنجم دی ماه به صورت مجازی در این پژوهشکده برگزار شد.
ابتدا دکتر ذبیح الله بهمنی عضو هیات علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با بیان زیست شناسی میگو و فواید آن از لحاظ پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها، و تاثیر آن در سلامت انسان، به تاریخچه پرورش میگو در ایران و جهان اشاره کردند و انواع میگوهای پرورشی در جهان را توضیح داده و پیشنهاداتی از جمله توسعه همزمان سطح زیر کشت پرورش میگو و همچنین توسعه کیفی مزارع پرورش میگو، تولید و عرضه مولدین SPF, SPT  و SPR  ، بازسازی ذخایر میگوهای دریایی و اصلاح روش های صید جهت دستیابی به صید پایدار را بیان کردند.
سپس مهندس معدنی مدیر کل دفتر میگوی سازمان شیلات ایران در خصوص تولید میگوی پرورشی در جهان، عرصه های شناسایی شده جهت تولید میگوی پرورشی در کشور و میزان تولید میگوی پرورشی و لارو میگو طی برنامه سوم تا ششم توسعه، آمارهای موجود در خصوص تولید میگوی پرورشی در استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و استان گلستان، مقایسه تولید میگو طی سال های 1397 تا 1402، تعداد شاغلین زیر بخش تولید میگوی پرورشی، سهم کشورهای مقصد از کل صادرات ایران در سال 1401 و پیش بینی برنامه هفتم توسعه تولید میگوی پرورشی توضیحاتی را ارائه نمودند.
در ادامه دکتر بهمنی در خصوص عمل آوری و فراوری، درجه بندی، بازار پسندی، بسته بندی و ذخیره سازی میگوهای عمل آوری شده توضیح داده و پیشنهاداتی در خصوص افزایش سالن های عمل آوری با رعایت استانداردهای موجود و ایجاد کارخانه های فرآوری جهت استفاده از ضایعات میگو و تولید محصولات با ارزش افزوده از قبیل کیتوزان، گلوکزآمین و آستاگزانتین را ارائه کردند.
سخنران بعدی مهندس مرادی کارشناس فرآوری آبزیان و فعال بخش خصوصی با اشاره به مخاطرات تولید مواد غذایی در جهان و تاثیر آن بر اکوسیستم، گزارشی از وضعیت فعلی و الزامات بهبود عمل آوری و فرآوری میگو در ایران را ارائه و در خصوص پروسه عمل آوری میگو از جمله برداشت میگو از مزارع، ملزومات بسته بندی و رعایت استانداردها و دستورالعمل های بهداشتی و فنی، نیروی کار، تجهیزات و تکنولوژِی مورد استفاده، دانش فنی و بازار، ضایعات و پساب حاصل از فرایند فرآوری محصول و برند سازی سخنانی را بیان نمودند.
مهندس بازرگان نایب رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان به عنوان سخنران بعدی میگوی پرورشی ایران را یکی از باکیفیت ترین میگوهای بازار پسند در جهان دانسته و چالش های پیش روی تولید میگو در ایران را تعرفه ی بالای گمرکی، برگشت ارز، گرانی لارو و نهاده های میگو، عدم بازاریابی داخلی و خارجی مناسب، بروز بیماری های میگو، عدم تشکیل کنسرسیوم تعیین قیمت و عدم برندسازی محصول بیان کردند.
دکتر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، آخرین سخنران این نشست در رابطه با وضعیت فعلی و چشم انداز بازارهای تجاری میگو گفت: صنعت میگو در جهان تحت تاثیر افزایش هزینه های تولید و کاهش قیمت میگو در سال 2023 روند کاهشی را دنبال کرده به طوری که اکثر بازارهای جهانی خرید این محصول  از جمله بازار آمریکا، بازار اروپا، ژاپن و خاور دور دچار کاهش تقاضا برای این محصول شدند. وی تولید میگو در هند و ویتنام را با کاهش 12 تا 15 درصد و در اندونزی را با 5 درصد کاهش و تولید میگو در سایر کشورها بغیر از اکوادور (14 درصد افزایش فروش) کاهشی بیان کردند.
خدایی گفت: صادرات میگوی ایران به چین طی 10 ماه اول سال 2023 را 5200 تن بوده در حالی که صادرات میگوی عربستان به این کشور(چین) طی مدت مذکور بالغ بر 16400 تن بوده است.  ایشان چشم انداز سال 2024 را کاهش تولید در 6 ماهه اول سال دانسته و راهبردها و برنامه های نیز بیان نمودند. ایشان در خاتمه میزان تولید میگو در ایران را با در نظر گرفتن مخاطرات بهداشتی و امنیت زیستی و سایر چالش های پیش رو  100 هزار تن طی یک دوره ده ساله و دستیابی به 500 میلیون دلار ارز کاملا منطقی دانستند.