برگزاری مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش طی مراسمی در روز چهارشنبه 22 /1402/09 از پژوهشگران برتر پژوهشکده تقدیر بعمل آمد.
مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با حضور مهندس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان و دکتر فخرآبادی مدیرکل دامپزشکی، معاونین اداره کل شیلات و محققین پژوهشکده در سالن اجتماعات پژوهشکده برگزار گردید آقای مویدی ضمن تبریک هفته پژوهش و اظهار خرسندی از اینکه فرصت دیدار با محققین را یافته است گفتند: فعالیت های انجام شده مایه مباهات و افتخار است و امروز با بازدیدی که از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی داشتم در جریان جزيیات فعالیت های ارزشمند پژوهشکده و یافته های پژوهشی قرار گرفتم. ایشان ضمن اشاره به اجرای طرح کلان مولدسازی و تکثیر ماهی سوکلا به منظور دستیابی به دانش فنی تکثیر آن و امکان سنجی احداث زیستگاه های دریایی را بسیار مهم و حیاتی توصیف و اعلام کردند سازمان آمادگی دارد در این زمینه ها حمایت های لازم را انجام دهند. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اجرای تعداد قابل توجهی از طرح های تحقیقاتی مشتری مدار و توجه به نیاز بهره برداران را بیانگر جایگاه موثر پژوهشکده در سطح استان دانست و ضمن تشکر از محققین و مدیریت پژوهشکده خواستار تداوم این رویه در فعالیت های آتی شدند. ایشان به ضرورت اطلاع رسانی یافته های پژوهشی در سطح استان و ملی تاکید کردند.
در ابتدای مراسم دکتر مرتضوی طی سخنانی فرا رسیدن هفته پژوهش را تبریک گفته و گزارشی از اقدامات شاخص در دست اجرا و دستاوردهای پژوهشی ارایه کردند. بنا به گفته ی ایشان در سال جاری براساس اولویت های ابلاغی از طرف موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و فعالیت های مرتبط با قراردادهای مشتری مدار تاکنون 22 پروپوزال پژوهشی توسط کمیته علمی فنی موسسه تصویب و جهت اجرا ابلاغ شده است که در زمینه های آبزی پروری، اکولوژی منابع آبی، زیست شناسی و ارزیابی ذخایر آبزیان و زیست فناوری دریایی است. دکتر مرتضوی افزودند یکی از رویکردهای پژوهشکده در سال های اخیر حرکت در راستای حل مشکلات بهره برداران در قالب انجام طرح های مشتری محور است، به گونه ای که در حال حاضر 66 درصد از پروژهای جاری پژوهشکده را پروژه های خاص یا مشتری محور تشکیل می دهند. امکان سنجی ایجاد زیستگاه های مصنوعی از طریق استقرار سازه های بتونی در دریا، اثرات ناشی از آب شیرین کن ها در نوار ساحلی، بررسی وضعیت سلامت زیستگاه های آبزیان ساحلی، بررسی عملکرد سیستم نرسری در مزارع پرورش میگو از مهم ترین این موارد هستند. مرتضوی در ادامه به نقش پژوهشکده در کمک به حل چالش های پیش روی بهره برداران به ویژه صید و صیادی و آبزی پروری پرداخت و در این زمینه از همراهی اداره کل شیلات و بهره بردارن تشکر کرد. ایشان به ضرورت بکارگیری یافته های پژوهشی در مدیریت صید و آبزی پروری اشاره و این موضوع را زمینه ساز بهره برداری پایدار از منابع آبزی دانستند.آقای مرتضوی اجرای طرح کلان مولدسازی و تکثیر ماهی سوکلا را یکی از ماموریت های اصلی پژوهشکده دانست و خواستار حمایت سازمان جهاد کشاورزی از این طرح شدند. بیان مشکلات پیش روی پژوهشکده از جمله کمبود نیروی انسانی و ناکافی بودن زیرساخت های پژوهشی آخرین بخش سخنان رییس پژوهشکده بود.
در ادامه مراسم، از همکاران منتخب بشرح ذیل با اهدا لوح، قدردانی شد.
-خانم دکتر فرشته سراجی رییس بخش برتر
-آقای مهندس غلامعلی اکبرزاده محقق برتر بخش اکولوژی
-آقای دکتر بهزاد سروی محقق برتر ایستگاه نرمتنان بندرلنگه
-آقای دکترمحمدرضا زاهدی محقق برتر بخش آبزی پروری
-آقای دکتر گذری محقق برتر بخش زیست فناوری
-آقای دکتر سیامک بهزادی محقق برتر بخش زیست شناسی و ارزیابی ذخایر
-آقای مهندس رضا جوکار همیار پژوهش از معاونت پشتیبانی
-آقای غلام رضوانی همیار پژوهش  از بخش خدمات