به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خیلج فارس و دریای عمان، نشست تخصصی شیمی محیط زیست روز سه شنبه 19 اردیبهشت سال 1402 توسط دانشکده علوم پایه دانشگاه هرمزگان با شرکت اعضای هیات علمی، محققان و دانشجویان در سالن فرهنگ دانشگاه هرمزگان برگزار گردید.
آقای دکتر مرتضوی بعنوان اولین سخنران نشست گزارشی از وضعیت آلودگی اکوسیستم خلیج فارس ارائه کرد ایشان دستیابی به بهره برداری پایدار از منابع آبی را مستلزم توجه به مفهوم توسعه سازگار با اکوسیستم دانست و به اقدامات و برنامه های جاری پژوهشکده در زمینه ارزیابی شرایط زیستگاه ها و آبزیان دریایی و ساحلی پرداخت. وی چالش های پیش روی خلیج فارس شامل توسعه صنعتی، بهره برداری غیر متعارف از آبهای ساحلی و دریایی، نشت نفت و تخلیه فاضلاب های شهری و صنعتی دانسته و  در ادامه مروری بر وضعیت آلاینده های معدنی/آلی و میکروپلاستیک ها پرداخته و اعلام داشتند آبزیان سواحل جنوبی و شمالی خلیج فارس تحت تاثیر آلودگی فلزات سنگین بوده اما خوشبختانه از نظر مصرف خطری متوجه مصرف کنندگان نیست. ایشان به وضعیت توزیع میکروپلاستیک ها در رسوبات و آبزیان آبهای جنوب کشور پرداخته و اعلام کردند بخش مهمی از میکروپلاستیک ها از طریق فاضلاب های شهری به آبهای ساحلی وارد و از طریق رسوبات جذب آبزیان می گردد. نتایج بررسی ها نشان داد بالاترین مقدار میکروپلاستیک ها در رسوبات آبهای ساحلی بندرعباس و عسلویه مشاهده گردید.
آقای دکترمرتضوی در پایان ضرورت همکاری های کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه مدیریت جامع اکوسیستم، یکسان سازی روش های سنجش عوامل آلاینده در اکوسیستم و اجرای برنامه پایش آلاینده ها در آبزیان و رسوبات دریایی به عنوان ضرورتی انکار ناپذیر در راستای دستیابی به بهره برداری پایدار اشاره کردند.