بنا به اعلام دکتر مرتضوی 18 طرح و پروژه تحقیقاتی در سال جاری در دست اجرا است که در 4 محور آبزی پروری دریایی، اکولوژی، ارزیابی ذخایر آبزیان، زیست فناوری تدوین و تعریف شده است. بخش مهمی از طرح ها و پروژه های تحقیقاتی مشتری مدار و مطابق با نیازهای جامعه بهره بردار تدوین شده، به طوری که 70 درصد پروژه ها خاص و30 درصد مستقل است دکتر مرتضوی ضمن اشاره به انتشارات پژوهشکده خاطرنشان ساختند در سال جاری 9 گزارش تحقیقاتی منتشر و فروست دریافت کرده اند و علاوه بر آن 49 مقاله تحقیقاتی در مجلات بین المللی و علمی– پژوهشی چاپ شده است. در ادامه ایشان به نقش پژوهشکده در مدیریت چالش های استانی پرداخت و خاطرنشان کردند در سال 1401 سایت های پرورش میگوی استان درگیر مرگ و میر بوده اند و در این راستا پژوهشکده ضمن استقرار در سایت های مرتبط و انجام آزمایشات تخصصی به تدوین گزارش و ارائه راهکارهای مدیریتی پرداخته است. موضوع مکان یابی و پایش زیستگاه های مصنوعی دریایی بمنظور باسازی ذخایر آبزیان یکی از محورهای اصلی فعالیت پژوهشکده بوده به طوری که در سال جاری محدوده دریایی مناسب جهت استقرار سازه ها در آبهای غرب (بندرلنگه) مرکزی (جزیره قشم) و شرق استان (سیریک و جاسک) در قالب همکاری مشترک با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل شیلات استان در دست اجراست. بنابه اعلام رییس پژوهشکده یکی از رویکردها توسعه همکاری با بخش خصوصی و دولتی و ارائه خدمات پژوهشی می باشد و در سال جاری 9 قرارداد پژوهشی با بخش های خصوصی و دولتی منعقد شده است که در راستای حل مشکلات مرتبط با بخش شیلات در استان می باشد. ایشان به فعالیت های ترویجی در راستای افزایش ضریب نفوذ دانش بین جوامع بهره بردار اشاره و خاطرنشان کردند در سال جاری 2 برنامه انتقال یافته با 312 نفرساعت  و2 برنامه روز مزرعه با 112 نفرساعت انجام گردید. انعقاد 5 تفاهم نامه علمی با دانشگاهها، پارک های علم و فناوری وسایر سازمان ها بخش دیگری از عملکرد پژوهشکده در سال 1401 بشمار می رود.
ایشان به مشکلات پیش روی پژوهشکده بویژه کمبود نیروی انسانی اشاره و درخواست کرده اند در معماری مجدد ساختار سازمانی به این موضوع رسیدگی جدی شود. در انتهای گزارش آقای دکتر مرتضوی از عنایت خاص و حمایت های ریاست محترم موسسه، معاونین، مشاورین، مدیران واحدهای ستادی موسسه و همکاران خدوم، فعال و باانگیزه پژوهشکده تشکر و قدردانی کردند.
آقای دکتر حافظیه معاون محترم پژوهش و فناوری موسسه؛ پژوهشکده را از جنبه های مختلف یکی از بهترین پژوهشکده های وابسته به موسسه برشمرد به طوری که تمامی تعهدات و برنامه های مصوب را اجرا کرده و ضمن تشکر از زحمات مدیریت پژوهشکده به جهت اقدامات ارزشمند، نکاتی را درخصوص ضرورت توجه بیشتر به موضوع پرورش ماهی در قفس یادآوری کردند. دکتر شریف روحانی مشاور ریاست محترم موسسه ضمن قدردانی از اقدامات و فعالیت های شاخص انجام شده پیگیری اجرای طرح کلان تکثیر وپرورش ماهی سوکلا را خواستار شدند. در ادامه دکتر حسین زاده فعالیت های ترویجی انجام شده را مثبت ارزیابی و خواستار تداوم آن شدند. مهندس رضوانی مدیر بودجه موسسه ضمن تشکر از فعالیت های انجام شده اعلام داشت پژوهشکده حدود 40 درصد تعهدات درآمدی خود را تحقق بخشیده و از ویژگی های مهم پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان آن است که درآمد اختصاصی عمدتاً ناشی از خدمات پژوهشی است.
در انتهای جلسه بررسی عملکرد پژوهشکده ها و مراکز وابسته دکتر بهمنی رییس محترم موسسه طی سخنانی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان را یکی پژوهشکده های پیشگام و موفق در زمینه پژوهش های مرتبط دانست که با امکانات محدود فعالیت های شاخص و ارزشمندی را انجام داده است.