به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان آقای دکتر بهمنی رییس موسسه به همراه دکتر حسین زاده معاون ترویج و مهندس تکریمی مشاور رییس موسسه روز چهارشنبه 1401/04/22 در محل سالن اجتماعات پژوهشکده در نشستی با کارشناسان و محققین پژوهشکده دیدار نمودند.
در ابتدا دکتر مرتضوی ضمن خوشامدگویی و تبریک عید قربان، توضیحاتی در خصوص فعالیت های تحقیقاتی پژوهشکده در زمینه های اکولوژی، ارزیابی ذخایر، آبزی پروری و زیست فناوری را ارایه و رویکردهای پژوهشی سال 1401 را اجرای پروژه های حاکمیتی و مشتری مدار، تقویت ارتباطا ت با سازمان های اجرایی/تحقیقاتی/بخش خصوصی و تعاونی های صیادی، فعالیت های مرتبط با تولید دانش بنیان و تجاری سازی دستاوردها، ترویج یافته های علمی مستخرج از پروژه های تحقیقاتی خاتمه یافته، تقویت روابط بین الملل با تاکید بر کشورهای حاشیه خلیج فارس و بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی بیان نموده و همچنین در خصوص ترکیب نیروی انسانی و تعداد محققین هیات غلمی و غیر هیات علمی و بیان این نکته که تا 5 سال آینده حدود 50 درصد از این نیروها بازنشسته می شوند متذکر شدند که به جهت انتقال بافته های علمی بایستی به فکر نیروی جایگزین باشیم. ایشان پروژه های تحقیقاتی جاری پژوهشکده را 30 فقره اعلام و گفتند که از این تعداد 44% در بخش امنیت غذایی، 25% تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، 21% مدیریت و اقتصاد اجتماعی، 7% منابع طبیعی آب و خاک و 3% در حوزه تغییر اقلیم در حال اجرا می باشند و از کل این پروژه ها 57% سفارش محور می باشند.
در ادامه آماری از قراردادهای جاری ارایه و اعلام نمودند بخش عمده ای از قراردادهای جاری با اداره کل شیلات استان، صندوق حمایت از پژوهشگران، شرکت تعاونی تکثیر میگوی سندرف جاسک، طرح توسعه نیکسا و دانشگاه های شیراز و شهید بهشتی در حال اجرا می باشد.
ایشان در ادامه به دریافت کد مصوب برای 5 پروژه، با بروندادهای دارای قابلیت تجاری سازی اشاره و اعلام داشتند برنامه ریزی لازم در خصوص جلب مشارکت شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی بمنظور تجاری سازی آنها  در دست انجام است.
دکتر مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید استاندار هرمزگان از ایستگاه تحقیقات نرمتنان بندر لنگه، معرفی دستاوردهای پژوهشی به پارک فناوری خلیج فارس و شرکت های دانش بنیان تحت پوشش و جلسه مشترک معرفی دستاوردها با دانشگاه علوم پزشکی/دانشکده علوم دارویی هرمزگان، بازنویسی و ارجاع مجدد طرح کلان سوکلا به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همکاری در توسعه و استقرار سازه های مصنوعی در استان هرمزگان، جلسات مشترک با شیلات استان/ مقامات استانی/ تعاونی های صیادی، مشارکت در کارگروه های تخصصی شیلاتی استان هرمزگان، برگزاری نشست علمی تخصصی در هفته گرامیداشت خلیج فارس، مشارکت در برنامه های گرامیداشت سال جهانی علوم پایه، مشارکت در برگزاری نشست تخصصی گرامیداشت روز جهانی ایمنی غذا و همکاری با مرکز نخبگان استان هرمزگان اشاره کردند.
ایشان چالش های پیش رو را؛ پرورش میگو در استان هرمزگان بخصوص گزارش تلفات میگو در تیرماه سال جاری، صید غیر مجاز و بهره برداری غیر استاندارد از ذخایر آبزیان، چالش های زیست محیطی دریایی ناشی از توسعه و استقرار آب شیرین کنها، ریزش نفت و مشتقات آن به آبهای ساحلی بیان کردند. و با اشاره به فعالیت های آزمایشگاهی با وجود 14 آزمایشگاه استاندارد، خرید، نصب و راه اندازی دستگاه ریل تایم پی سی آر (REAL-TIME PCR) و راه اندازی آزمایشگاه جامع سلامت آبزیان را از دیگر اقدامات مهم پژوهشکده در سال 1401 اعلام نمودند .در انتها آقای دکتر مرتضوی ضمن تشکر از تلاشها و حمایت های آقای دکتر بهمنی و مدیران ستاد اظهار امیدواری کردند در سال جاری نیز پژوهشکده بتواند در راستای برنامه های جاری موسسه گام های موثری بردارد.
سپس دکتر بهمنی ضمن تبریک ایام اعیاد قربان و غدیر و تشکر از گزارش مفصل ارایه شده توسط دکتر مرتضوی، تفاهم با وزارت علوم جهت تعامل و ایجاد شرکت های دانش بنیان را از اقدامات مفید انجام شده اعلام نموده و پارک فناوری قشم را به عنوان هاب نشست با دکتر رنجبر جهت ایجاد شرکت های دانش بنیان بیان کرد و رویداد کسب و کار در حوزه شیلات، چگونگی ایجاد شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی دستاورد های پروژه های خاتمه یافته و فناوری فرایند های بیولوژیک توضیحات مفید را ارائه نمودند. ایشان به حضور فعال موسسه در نشست هایی که در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی، بصورت هفتگی  برگزار می شود اشاره و اعلام داشتند در این نشست های تخصصی هماهنگی لازم بین ارگانهای ذیربط در راستای تامین امنیت غذایی و تولید آبزیان بصورت مستمر پایش می شود.
ایشان با اشاره به وجود چالش های ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا، تولید و ایجاد اطلاعات، داده ها و اخبار را از وظایف مهم در سال جاری دانسته و گفتند این اطلاعات بایستی در جهت حل مشکلات جامعه بوده و در حوزه کاری و تخصصی همکاران نیز بایستی چالش ها و اولویت بندی لازم صورت گیرد تا برنامه ریزی لازم برای انجام اولویت ها طراحی و در بازه زمانی معینی دستاورد ها و نتایج حاصل شود. ایشان گفتند پروژه هایی که در سال 1401 خروجی و دستاورد نداشته باشند و چالش مشخص و هدفی را جوابگو نباشند بایستی متوقف شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود کمبود نیروی انسانی را مشکل کل کشور دانسته و در سال جاری جذب سه نفر نیروی هیئت علمی را در پژوهشکده اعلام نمودند.
ایشان با اعلام رضایت ازگزارش  عملکرد سال جاری و تشکر از مدیریت ، محققین و کادر پشتیبانی، موفقیت حاصله را نتیجه همراهی ، همدلی و وجود روحیه کار تیمی دانستند و اظهار امیدواری کردند روند روبه رشد پژوهشکده ادامه یافته و شاهد دستاوردهای شاخص پژوهشکده در سال جاری باشیم.
در ادامه دکتر حسین زاده معاون ترویج موسسه، در رابطه با تجاری سازی بیان نمودند که حکمرانی اقتصادی با تجارت شکل می گیرد و تجاری سازی یکی از مولفه های حکمرانی اقتصادی می باشد و همبستگی میان پیشرفت علمی با پیشرفت اقتصادی در کشور های پیشرفته بسیار بالاتر بوده و کشور هایی که درآمد بالا دارند 80 درصد علم جهان را تولید می کنند.  ایشان رتبه بندی پیشرفت در جهان را بر اساس شاخص اقتصاد دانش بنیان KEI، شاخص دستیابی به فناوری TAI، شاخص رفاه THE PROSPERITY INDEX، شاخص تولید گواهی ثبت اختراع (پتنت)، شاخص توسعه انسانی در کشورها HDI، و وضعیت زندگی مردم بر اساس نتایج تحقیقات و نظرسنجی موسسه گالوپ بیان و سپس نسیت به توضیح هر یک از بندهای ذکر شده در بالا پرداختند.
ایشان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ديدار شرکت کنندگان در ششمین همایش ملی نخبگان در سال 91 حل مشکلات اساسی کشور را تجاری سازی یافته های پژوهشی با تولید ایده، ارزشیابی ایده تولید شده، توسعه ایده و بررسی کاربردی کردن آن، تحلیل تجاری کالا، تست و بازار سنجی، جنبه های فنی و اجرایی و تجاری شدن بیان کردند. وی رویکرد موسسه و سازمان تات و در کل وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از ایجاد شرکت های دانش بنیان را بسیار مفید ارزیابی و در مورد دیدگاه مراکز علمی و دانشگاهی در رابطه با ایجاد شرکت های دانش بنیان و فعالیت های استارت آپی و ثبت اختراعات توسط محققین و پژوهشگران بر اساس قوانین جمهوری اسلانی و شاخص ها و قوانین جهانی توضیحات مبسوطی را ارایه نمودند.
در ادامه کارگاه تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی توسط مهندس تکریمی ارایه شدآقای مهندس تکریمی تجاری سازی را فرایندی پیچیده شامل  تبدیل ایده ها و اختراعات به محصولات یا خدمات قابل عرضه در بازار و نهایتا ایجاد شغل و ثروت دانستندکه تحت تاثیر عواملی نظیر قوانین و مقررات، شرایط اقتصادی اجتماعی و ساختارهای حمایتی قرار دارند. ایشان منطبق نبودن ایده اولیه با نیاز بازار، شفاف نبودن قوانین و مقررات، سهم ناکافی محقق در فرایند تجاری سازی را از موانع تجاری سازی یافته های پژوهشی برشمردند. گامهای اساسی و مهمی که محقق باید بردارد تا ایده را بنحو مطلوب تجاری سازی کند شامل موارد زیر دانستند.
تشکیل تیم حرفه ای ، ارتقا دانش تخصصی، بررسی خدمات و محصولات مشابه ایده، ثبت ایده، شناسایی رقبا و مشتریان، تدوین دقیق طرح تجاری و ارتقا محصولات .
در پایان آقای مهندس تکریمی به سوالات محققین در زمینه های مرتبط پاسخ دادند.