به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان؛ به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش، سخنرانی علمی با موضوع " تاثیر گیاه پالایی، زیست پالایی و گیاه پالایی زیست افزونی شده بر حذف نفت خام" توسط دکتر کوهکن کارشناس بخش بوم شناسی این پژوهشکده، در تاریخ 1400/09/21 ارائه شد.
ایشان با اشاره به ورود سالانه 6 میلیون تن مواد نفتی خام به محیط زیست اعم از خشکی ها و دریاها، صنعتی شدن جهان و افزایش جمعیت کره زمین را عامل افزایش آلودگی بیشتر محیط زیست به مواد نفتی به سبب افزایش درخواست و استفاده از این مواد دانستند و روش های حذف مواد نفتی از محیط زیست را فیزیکی، شیمیایی و زیستی بیان کردند. ایشان مزایای روش زیست پالایی را دوستدار محیط زیست بودن، ارزان و مقرون به صرفه بودن، کمترین به ‌هم‌ خوردگی خاک در این روش، حجم کم ضایعات، سادگی کاربرد و امکان استفاده در سطح‌ وسیع و کمک به رشد گیاهان دیگر جهت رفع آلودگی ها‌ دانستند.
ایشان اهداف چنین پروژه هایی را بررسی ‌پتانسیل ‌چند‌ گیاه‌ در ‌تجزیه ‌نفت‌ خام ‌در خاک، بررسی‌ پتانسیل ‌باکتری های جدا‌ شده ‌از ‌خاک های ‌آلوده ‌در ‌تجزیه ‌نفت‌ خام ‌در‌ خاک‌، مقایسه ‌کارایی‌ گیاه پالایی،‌ زیست افزونی‌ و ‌گیاه پالایی ‌زیست ‌افزونی ‌شده‌ در ‌تجزیه ‌نفت‌ خام‌ در‌ خاک و بررسی ‌تاثیر ‌نفت خام ‌بر ‌پارامترهای ‌رشد ‌گیاهان بیان کردند.
دکتر کوهکن پس از تشریح  مراحل اجرای آزمایشات  و نتایج حاصل از این پژوهش، پیشنهادات ذیل را ارائه نموند:
-بررسی اثر گیاهان بومی در حذف نفت خام از خاک
-بررسی کارایی همزمان گیاهان و میکروارگانسیم ها در جا (در محل) در حذف نفت خام از خاک
-تعیین حداقل غلظت بازدارندگی نفت خام بر رشد گیاهان و فعالیت میگروارگانیسم ها
- بررسی اثر مواد آلی استخراج شده از گیاهان بر تجزیه زیستی نفت خام
- بررسی اثر خصوصیات خاک نظیر بافت،pH  و درصد ماده آلی بر استخراج نفت خام از خاک توسط گیاه