پدافند غیرعامل با توجه به تهدیداتی که در منطقه و جهان وجود دارد، یک اصل مهم و حیاتی در برنامه ‌ریزی‌ های کشور است. پدافند غیرعامل یا همان دفاع غیرنظامی به مجموعه‌ای از  اقداماتی گفته می‌شود که دشمن را در راه رسیدن به اهداف خود، با مشکل روبه‌رو می‌کند و کشور را در برابر تهدیدات بیمه و، مدیریت بحران را آسان‌تر می‌کند. این نوع دفاع مستلزم به‌کارگیری سلاح نیست.
بنادر صیادی:
بنادر بزرگ در زمان جنگ به راحتی آسیب‌پذیر هستند و امکانات پیشرفته‌تری برای حفاظت از آنها مورد نیاز است ولی بنادر کوچک با یک پدافند ساده، قابل دفاع و از حاشیه خوب امنیتی برخوردار می‌شوند. در حال حاضر بنادر صیادی در مجاورت ذخایر میگو صرفا به امور تخلیه صید میگو و بارگیری سوخت و تدارکات شناور‌های صیادی می‌پردازند. امااین بنادر متعدد، کوچک و پراکنده در طول نوار ساحلی از نظر استقرار، می‌توانند محمل خوبی برای پشتیبانی نیروها در زمان جنگ یا بروز بحران باشند و در ورود و خروج و تخلیه کالا در کمترین زمان با پهلوگیری قایق‌ها و لنج‌ها، حرکتی مهم انجام داده، با وسایل ترابری کوچکتر در کنار آنها، اقدام به جابه‌جایی کالا و وسایل نمایند و با وجود جاده‌های فرعی مواصلاتی، دشمن را در فعالیت‌های خود دچار مشکل کنند.
صیادان:
صیادان در زمان‌هایی که برای صید ساحل را ترک می‌کنند می‌توانند چشم و گوش نیروهای نظامی و انتظامی باشند و با حضور خود در جای جای دریا امنیت منطقه را تامین کنند و در صورت مشاهده هر حرکت مشکوکی، اعم از حرکت ناوگان دشمن، مین‌های دریایی، زیردریایی‌ها و پرواز بالگردها و هواپیماها، بسرعت با تعیین موقعیت به مراکز ذی‌صلاح خبر دهند.
پرورش میگو :
با توجه به احتمال بیوتروریسم و آلودگی‌ها از طریق واردات غذا و نهاده‌های دیگر، در این زمینه لازم است پرورش گونه‌های بومی میگوها در کشور در مناطق آبزی پروری و جلوگیری از ورود مولدین غیر بومی میگو  با کمک بخش تحقیقات و ترویج، بومی سازی دانش تکثیر و تولید مولدین انواع میگوها در داخل کشور، زیرساخت‌های لازم فراهم گردد.