به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان - بندرعباس در یادداشت علمی دکتر علی سالارپوری در ارتباط با " الزامات بهره برداری پایداری و مسئولانه از ذخایر ساردین و موتو ماهیان در آبهای استان هرمزگان" آمده است: ماهی ساردین و موتو در خلیج فارس و دریای عمان از گروه ماهیان سطح زی ریز می باشند. این ماهیان در پایه هرم غذایی قرار دارند و نقش اکولوژیک بسیار مهمی در اکوسیستم دریا ایفا می کنند. در سال های اخیر با توسعه روش صید پرساین دوقایقی، میزان برداشت از این ماهیان روند افزایشی یافته است. بیش از ۹۵ درصد از کل صید این گروه از ماهیان در استان هرمزگان انجام می شود و در سال ۱۳۹۸ به ۸۵ هزارتن رسید که ۳۰ درصد از کل صید استان هرمزگان می باشد. ارزش این صید به حدود ۲۵۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود و برای بیش از ۴۰۰۰ نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است. با توجه به میزان اشتغالزایی صنعت صید ذخایر ماهیان سطح زی ریز و در نظر گرفتن سهم این ذخایر در معیشت پایدار ساحل نشینان می توان به اهمیت پایداری صید و نقش اقتصادی و اجتماعی این ذخایر ارزشمند در جامعه بهره بردار پی برد. حصول به یک صید پایدار و مسئولانه مستلزم رعایت مولفه های حاکم بر پویایی ذخیره می باشد.

الزامات و اقدامات انجام شده:
- میزان ذخیره قابل برداشت مجاز برای استان هرمزگان 75 هزار تن (30 درصد ساردین و 70 درصد موتوماهی) مشخص گردید می تواند اقدامی در جهت تامین بهره برداری پایدار و تضمین معیشت جامعه صیادی ماهیان سطح زی ریز باشد.
- میزان تلاش بهینه برای ذخایر ساردین و موتو ماهیان هرمزگان 233 عامله صیادی پرساین(137 عامله در جزیره قشم ، 25 عامله در بندر جاسک ، 71 عامله در بندر لنگه) مشخص گردید. که اقدامی برای کنترل صید غیر مجاز این ماهیان محسوب می گردد و تلاش متناسب با میزان مجاز برداشت را مشخص می کند.
- روند شاخص های صید برواحد تلاش طی یک دوره 25 ساله آنالیز شد ، وضعیت بهره برداری از این ذخیره مورد تحلیل واقع شد که بیانگر یک ماهیگیری در حال رشد می باشد. چنانچه تلاش صیادی کنترل نشود، احتمالا در آینده شاهد مرحله افت صید و عواقب اقتصادی، اجتماعی و بیولوژیک ناشی از آن خواهیم بود.
- ارتباط وضعیت ذخیره با پارامترهای محیطی از طریق اطلاعات دریافتی از ماهواره مورد سنجش قرار گرفت و پتانسیل برای صیدگاه های جدید در شرق جاسک و غرب پارسیان معرفی شدند. توسعه متوازن تلاش صیادی متناسب با ذخیره از طریق معرفی پتانسیل های جدید صیدگاهی امکان پذیر شد.
- فصل صید برای ماهیان سطح زی ریز ( از اول مهر تا ۱۵ فروردین) تعیین شد. تعیین فصل صید برای صید ماهیان سطح زی ریز یک اقدام مدیریتی برای ماهیگیری مسئولانه بر مبنای دستیابی به حداکثر سود اقتصادی است و می تواند اقدامی برای کمک به احیاء و بازسازی ذخیره باشد.