اولین گشت دریایی به منظور انجام عملیات نمونه برداری پروژه بررسی شکوفايي ريز جلبکها در خليج فارس و دریای عمان (استان هرمزگان) با استفاده از تصاوير ماهواره اي در تاریخ  99/10/9 و همزمان با رصد ماهواره ای در آبهای هرمز- قشم در تعداد 9 ایستگاه بعمل آمد. در این بررسی نمونه برداری از آب به منظور شناسایی ریز جلبک ( فیتو پلانکتون)، سنجش کلروفیل a و مواد مغذی صورت گرفت. ثبت برخی از فاکتورهای فیزیکو شیمایی چون شوری،ِ اکسیژن، دما و پی اچ با استفاده از دستگاه مولتی پارامتر پرتابل در محل صورت گرفت.

  در خليج فارس و درياي عمان نيز مانند بسياري از اکوسيستم هاي آبي، مکررا  شکوفايي ريزجلبک ها بصورت تغيير رنگ آب همراه با خسارات ناچيز و يا حتي بدون اثرات مخرب بر آبزيان رخ می دهد. اگرچه گاها" اثرات مخرب اين پديده شامل مرگ و مير انواع ماهيان، پرندگان دريايي و ساحلي، پستانداران دريايي و بي مهرگان آبزي وديگر آبزيان نیز ثبت شده است . اين رخداد علاوه بر مرگ ومير آبزيان،گاها همراه با بوي بد بوده که مشکلاتي براي مردم ساكن در ساحل ايجاد مي كنند. از اينرو لزوم پايش مستمر آبهاي ساحلي به منظور شناسايي ريزجلبک هاي شکوفا شده و گاها" مضر امری ضروري است. نمونه برداري از آب  جهت غالبا شامل شناسایی ریز جلبک (فیتو پلانکتون) ، سنجش کلروفيل   a  می باشد. از سوی دیگر تصاوير ماهواره ايف پوشش هاي منظمی از محدوه هاي وسيع با قدرت تفکيک مکاني و زماني را فراهم مي کند. با توجه به ويژگي هاي طيفي رنگدانه فتوسنتزي در سطح آب و امکان شناسايي آنها با تصاوير ماهواره مي توان با پردازش اين تصاوير به همراه اطلاعات محيطي، شکوفايي ريز جلبک را پايش نمود.

در این تحقیق ايستگاههاي نمونه برداری در آبهاي استان هرمزگان تعيين شده است و بصورت ماهانه، جمع آوری  نمونه انجام خواهد شد. علاوه بر آن پیش بینی شده است که در صورت دريافت گزارشاتي مبني بر رخداد شکوفايي، نمونه برداري در آن محدوده زماني نيز انجام شود و همزمان با آن تصاوير ماهواره اي نيز استخراج خواهد گرديد .  در محوده یک ساله انجام این تحقیق، چهار منطقه مورد بررسی شامل آبهای اطراف هرمز- قشم، قشم- بندرعباس، خط ساحلی بندرعباس و بندر لنگه  خواهد بود. روز و زمان خاص گذر و رصد ماهواره  که از سوی سازمان فضایی اعلام می گردد،  مبنای زمان  انجام عملیات میدانی می باشد که در این حالت امکان تطبیق داده های میدانی و ماهواه ای فرآهم خواهد شد.