ابتدای جلسه رئیس پژوهشکده ضمن گرامیداشت هفته دولت به بیان برنامه های پژوهشی پژوهشکده در سال جاری پرداخت. رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: در مجموعه وزارت جهادکشاورزی توجه به سه محور اقتصاد، جامعه و محیط زیست مسیری است که به توسعه پایدار بخش کشاورزی منجر خواهد شد. ایشان افزودند:  فعالیت های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان از سال 61 آغاز شده و در چهار محور زیست شناسی وارزیابی ذخایر آبزیان، اکولوژی منابع آبی ، آبزی پروری دریایی و زیست فناوری دریایی انجام می شود.
وی افزود: در بخش زیست شناسی وارزیابی ذخایر آبزیان ، در طول سال میزان برداشت قابل برداشت از آبزیان تجاری آبزیان تجاری بررسی و روند تغییرات آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.در بخش اکولوژی منابع آبی، چگونگی تاثیرعوامل طبیعی و غیر طبیعی بر روی پراکنش و تنوع گونه های آبزی بررسی می شود.به گفته مرتضوی، در بخش آبزی پروری دریایی ، پژوهشکده به دنبال این است که با استفاده از دانش روز تولیدات آبزیان دریایی را افزایش دهد.
وی تصریح کرد: در بخش زیست فناوری دریایی به دنبال ایجاد محصولات جدید در آبزیان وایجاد ارزش افزوده بوده تا با استفاده از روشهایی، ترکیباتی استخراج شود که در تولیدات کمک وافری نماید. دکتر مرتضوی با اشاره به اینکه این پژوهشکده ۱۹فعالیت و پروژه تحقیقاتی در چهار محور اشاره شده در دست اجرا دارد، خاطرنشان ساخت: پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در حال حاضر۲طرح عمرانی در دست اجرا داشته و 6 قرارداد پژوهشی نیز در سال جاری با مراکز مختلف منعقد کرده است.
مرتضوی در ادامه ضمن اشاره به شروع گشت های ارزیابی ذخایر میگو با هدف تعیین میزان مجاز صید میگو در آب های هرمزگان اعلام کرد نتایج ارزیابی ذخایر اواخر شهریور اعلام خواهد شد و در زمان شروع فصل صید میگو از طریق اداره کل شیلات استان به بهره برداران اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مزارع پرورش ماهی در قفس به واردات بچه ماهی وابسته می باشند، افزود:یکی از طرحهای تحقیقاتی سال جاری مولد سازی ماهی سوکلا و تکثیر آن می باشدکه نقش مهم و بنیادی در حمایت از تولید بچه ماهی در داخل کشور دارد و دستیابی به دانش مولد سازی و تکثیر این گونه می تواند سرآغاز تولید تجاری بچه ماهیان دریایی باشد.
مرتضوی همچنین تصریح کرد: با توجه به همکاری فیمابین پژوهشکده و پرورش دهندگان میگو از طریق پایش مولفه های مدیریتی در مزارع به دنبال افزایش راندمان تولید میگوی پرورشی در استان هستیم.
آقای دکتر مرتضوی در پاسخ به پرسشی در زمینه نقش پساب آب شیرین کن ها بر اکوسیستم خلیج فارس اظهار داشت انتقال آب و تامین آب شرب ضرورتی انکار ناپذیر است اما ضروری است تلخاب حاصل به کمک روشهای مدرن و استاندارد تصفیه شده سپس به مبدا بازگردانده شود و تخلیه تلخاب بدون تصفیه اثرات ناخوشایندی بر آبزیان آبهای ساحلی و دریایی خواهد داشت .
در پایان از خبرنگاران حاضر در جلسه با اهدای لوح تقدیر بعمل آمد و همچنین خبرنگاران از آزمایشگاههای پژوهشکده بازدید کردند.