به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، رونمایی از دستاوردهای پژوهشی "تولید انبوه صدف خوراکی Saccostrea cucullata"در آب های استان هرمزگان ، مورخ 4 شهریور 1399 طی مراسمی با حضور دکترشریف روحانی مشاور و قائم مقام رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، مهندس دریانورد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان، دکتر کامرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، دکتر دریایی مدیرکل شیلات هرمزگان، مهندس معصومی رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور، مهندس راسخی مدیرکل اقتصادی استانداری هرمزگان، دکتر فتی رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان و همچنین رؤسا و معاونین دستگاه های اجرایی مرتبط در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان صورت پذیرفت.
در این مراسم ابتدا دکتر مرتضوی، رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، فعالیت های تحقیقاتی جاری پژوهشکده را با تاکید بر بخش آبزی پروری معرفی نمود. دکتر مرتضوی ضمن تاکید بر اهمیت بومی سازی تکثیر و پرورش ماهیان دریایی به اجرای پروژه مولد سازی ماهی سوکلا در ایستگاه نرمتنان خلیج فارس اشاره و اعلام کرد: فاز اول این پروژه در انتهای سال جاری خاتمه خواهد یافت. ایشان به نقش پژوهشکده در ارتقای راندمان تولید میگوی پرورشی پرداخت و گفت: در سال های اخیر فعالیت شایان توجهی در این زمینه انجام شده است.
وی، به روند رو به رشد تعداد قراردادهای منعقده شده با بخش خصوصی پرداخت و اعلام کرد: پژوهشکده در حال تحقیق در زمینه تولید پروبیوتیک بومی است و امیدواریم تا دو سال آینده به این مهم دست یابیم.
 مهندس دریانورد ضمن تشکر از فعالیت های کاربردی پژوهشکده از نقش آن در مدیریت چالش های پیش روی استان به نیکی یاد کرد و خواستار گسترش فعالیت ها در راستای حل مشکلات پیش روی جوامع آبزی پروری و صیادان شد.
دکتر شریف روحانی، قائم مقام رئیس موسسه به نقش کلیدی و راهبردی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اشاره و ضمن تشکر از فعالیت های تحقیقاتی پژوهشکده و نقش کلیدی آن در جنوب کشور، مواردی نظیر معرفی میگوی وانامی به صنعت پرورش میگو، تولید میگو در شرایط بیماری از طریق اجرای پایلوت پژوهشی و مدیریت جامع کشند قرمز را توضیح داد.
مهندس رامشی رئیس ایستگاه نرمتنان خلیج فارس طی سخنانی اعلام کرد: از اهداف مهم تولید این گونه صدف، افزایش تولید و صادرات محصولات آبزی پروری و ایجاد شغل در جوامع محلی بوده که با حمایت مالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان در آب های غرب استان هرمزگان انجام پذیرفت. صدف های خوراکی یکی از منابع پروتئینی دریایی با ارزش غذایی بالا می باشد که به سبب استقبال در بازارهای خارج از کشور و امکان صادرات، از توان ارز آوری بالایی برای کشور برخوردار است. از سوی دیگر، از آنجایی که در سواحل خلیج فارس استان هرمزگان امکان رشد و پرورش صدف های خوراکی وجود دارد، دستیابی به دانش تولید تجاری از طریق جمع آوری صدفچه، پرورش و عمل آوری می تواند به صنعتی کردن پرورش آبزیان دریایی و ایجاد اشتغال در جوامع محلی کمک شایانی نماید.
وی ادامه داد: تحقیقات اولیه برای رسیدن به این هدف با برگزاری کارگاه آموزشی پرورش صدف خوراکی در سال 1396 با حضور مدرسین ایتالیایی در محل پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان آغاز گردید. سپس با حمایت مالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان، از سال 1396 لغایت 1399 فعالیت های تحقیقاتی کارشناسان ایستگاه تحقیقاتی نرمتنان بندرلنگه برای شناسایی محل های مناسب جمع آوری صدفچه ها (نوزاد صدف)، انتخاب مکان مناسب برای تشکیل مزرعه بر اساس ویژگی های زیستی صدف، بررسی سرعت رشد، میزان بقاء و زمان لازم برای رسیدن به سایز تجاری صورت پذیرفت و دانش فنی مرتبط ایجاد گردید. کنترل کیفی صدف های پرورش یافته به کمک آزمایشات استاندارد تعیین بار میکربی و پارامترهای شیمیایی مشخص گردید و محصولات به صورت بسته بندی خام و عمل آوری شده (کنسرو صدف) تهیه شد.