در راستای پایش ذخایر ماهیان کفزی و عوامل محیطی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان (محدوده استان هرمزگان)، تیمی متشکل از محققان زیست شناس و بوم شناس دریایی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان از تاریخ 97/8/30 برروی کشتی تحقیقاتی فردوس 1 مستقر و عملیات اجرایی طرح تحقیقاتی آغاز گردید .

این گشت در دو بخش 16 و 18 روزه صورت خواهد پذیرفت و در این مدت، بررسی ذخایر ماهیان کفزی و عوامل محیطی  از منطقه میدانی در شرق جاسک تا منطقه راس نایبند در غرب پارسیان پوشش داده خواهد شد. نمونه برداری از ماهیان در 120 ایستگاه تعیین شده قبلی در اعماقی بین 10 متر تا 100 متر در نواحی ساحلی و یا نزدیک ساحل را مورد بررسی قرار خواهد داد.

پس از نمونه برداری تحقیقاتی، ماهیان نمونه برداری شده برروی عرشه شناور، اقدام به تفکیک و شناسایی گونه ای خواهد شد سپس تعداد و وزن هر گونه از ماهیان همچنین اندازه طول ماهیان نمونه برداری شده ثبت می گردد.

اطلاعات ثبت شده در ایستگاههای نمونه برداری شده پس از پردازش مورد آنالیزهای آماری قرار خواهد گرفت. از این اطلاعات برای تحلیل روند تغییرات مکانی-زمانی گونه ای از نظر میزان توده زنده و فراوانی ماهیان استفاده خواهد شد. با مقایسه تغییرات گونه ای ماهیان طی دوره های زمانی سالانه می توان به تحلیلی نسبی از نوسانات ذ خیره ماهیان در مناطق مختلف خلیج فارس و دریای عمان دست یافت.

با استفاده از اطلاعات حاصل از پایش ذخایر، می توان به مدیریت ذخایر ماهیان در حال بهره برداری کمک کرد. نتیجه حاصل از اجرای طرح حاضر در تصمیم گیری های مدیریت شیلاتی استان استفاده خواهد شد.

از طرفی به منظور بررسی تاثیرات شرایط محیطی دریا برروی ذخایر ماهیان کفزی استان هرمزگان اقدام به نمونه برداری همزمان از توده آب ورسوبات بستردریا در20 ایستگاه نمونه برداری تعیین شده خواهد شد. جمع آوری نمونه ها و ثبت داده ها با استفاده از تجهیزات پیشرفته نمونه برداری، شامل CTD ، بطریهای نمونه برداری روتنر، تور های استاندارد پلانکتون صورت خواهد پذیرفت.

با بهره برداری از تجهیزات مذکور، شرایط محیطی ثبت و نمونه های جمع آوری شده به آزمایشگاههای پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان انتقال داده شده و مورد آنالیز قرار می گیرند. اطلاعات حاصله سیمای شرایط محیطی همانند دما، شوری، pH ، کلروفیل، نوترینت ها، میکرو و ماکرو زئوپلانکتون ها و همچنین آلاینده های نفتی و فلزات سنگین در صیدگاههای کفزیان خلیج فارس و دریای عمان (محدوده استان هرمزگان) را ترسیم خواهد نمود.